9 lutego 2022

180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Już od 1 marca br. w szkołach będą mogły być realizowane zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczy na ten cel 180 mln zł. Kwota ta pozwoli na zrealizowanie ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć dla uczniów. Środki w części oświatowej subwencji ogólnej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na rok 2022 zostaną więc zwiększone o 31 proc. Podział środków zostanie maksymalnie uproszczony. Wsparcie obejmie organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.



W związku z pojawiającymi się pytaniami poniżej przekazujemy dodatkowe informacje:

1. Środki finansowe na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych zostaną przekazane samorządom. Na ten cel zabezpieczono 180 mln zł, a podział tych środków zostanie dokonany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 lutego 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 339).

2. Dyrektor szkoły odpowiedzialny za organizację zajęć może powierzyć ich realizację nauczycielom pracującym już w szkole lub -w porozumieniu z organem prowadzącym – może także zatrudnić dodatkowych nauczycieli.
Od września 2022 r. dyrektor szkoły będzie mógł zatrudnić specjalistów zgodnie z przepisami wprowadzającymi standaryzację zatrudnienia specjalistów w szkołach, na które zaplanowano środki finansowe w wysokości 520 mln zł.

3. Zajęcia będą organizowane zgodnie z przepisami rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej:
• z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)
• z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532 oraz z 2017 r. poz. 1643).
Przepisy te wskazują, że pomocą psychologiczno-pedagogiczną obejmowani są uczniowie, u których taką potrzebę rozpoznano. Ponadto, przepisy określają liczebność uczniów na zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od potrzeb uczniów zajęcia te mogą być prowadzone również indywidualnie.

4. Dodatkowe godziny będą przeznaczone za organizację zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.

Materiały do pobrania:
1. Wniosek o udzielenie dotacji celowej
2. Informacja o planowanych w szkole dodatkowych zajęciach specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Wzór zestawienia – załącznik do rozliczenia dotacji
3. Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej udzielonej nie samorządowej szkole
4. Uzasadnienie do rozporządzenia z art. 30c
5. OSR do rozporządzenia z art. 30c

Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki