Kurs został opracowany w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) i Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Celem projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania adekwatnego wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym dzieciom i uczniom będącym uchodźcami z Ukrainy, a także integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie/szkole. W projekcie opracowano szereg narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.
Instytut Badań Edukacyjnych (IBE, www.ibe.edu.pl ) działający pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej jest instytutem badawczym prowadzącym interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce i wspierającym politykę i praktykę edukacyjną. Promuje stosowanie zasady podejmowania decyzji w oparciu o wyniki badań, a szczególnie dużą wagę przywiązuje się do badań, których wyniki mogą zostać wykorzystane w polityce edukacyjnej.
Kurs W drodze do dwujęzyczności ma na celu pomóc Państwu w pracy z osobami z doświadczeniem migracji. Nauczanie tej grupy, która ma specjalne potrzeby edukacyjne, wymaga dodatkowej wiedzy i umiejętności zawodowych. Przygotowane przez nas zajęcia powinny dać podstawy w zakresie glottodydaktyki polonistycznej, czyli nauczania języka polskiego i kultury polskiej w kontekście szkolnym, w którym każdy uczący w szkole, bez względu na to jakiego przedmiotu uczy korzysta z języka polskiego, który jest narzędziem komunikacji.
Czego się Państwo nauczą?
- Jak przebiegają procesy uczenia się języka obcego i drugiego.
- Czym jest język edukacji szkolnej i w jaki sposób wspierać osoby z doświadczeniem migracji w uczeniu się polszczyzny.
- Strategii uczenia słownictwa w zakresie języka polskiego do codziennej komunikacji a także do celów edukacyjnych.
- Podstaw nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego i drugiego ułatwiających wyjaśnienie jak działa język polski.
- Podstaw pracy z tekstem obcojęzycznym (czytanie i rozumienie).
- Lepiej rozumieć problemy występujące w procesie uczenia się uczniów/uczennic słabo lub wcale nieznających języka polskiego i pochodzących z odmiennych kulturowo miejsc.
REKRUTACJA TRWA! Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie: https://rekrutacja.jpjo.pl/