Akcja ta wspiera szkoły i inne instytucje działające w obszarze edukacji szkolnej, które chcą zorganizować mobilności edukacyjne dla uczniów i pracowników szkół. Instytucje uczestniczące w swoich działaniach powinny aktywnie promować włączenie społeczne i różnorodność, zrównoważenie środowiskowe oraz edukację cyfrową, wykorzystując w tych celach konkretne możliwości finansowania przewidziane w programie, poprzez podnoszenie świadomości wśród uczestników, dzielenie się najlepszymi praktykami oraz wybieranie odpowiednich rozwiązań dla swoich działań.
O dofinansowanie można ubiegać się, składając wniosek w ramach projektów krótkoterminowych lub przyznania Akredytacji Erasmusa.
Instytucje mogą również przystąpić do programu bez składania wniosku poprzez przyłączenie się do istniejącego konsorcjum mobilności Erasmus+ lub goszczenie uczestników z innego kraju.
Wspierane działania w ramach projektów krótkoterminowych, jak i projektów akredytowanych:
Dla kadry szkolnej:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych (teaching assignment);
- zorganizowane kursy lub szkolenia za granicą;
- obserwacja pracy (job shadowing).
Dla uczniów:
- Mobilność grupowa uczniów;
- Krótkoterminowa mobilność edukacyjna uczniów;
- Długoterminowa mobilność edukacyjna uczniów.
Inne działania:
- zapraszanie ekspertów;
- goszczenie nauczycieli i edukatorów w trakcie szkolenia;
- wizyty przygotowawcze.
Szkoły są również zachęcane do przyłączenia się do programu eTwinning, który umożliwia im tworzenie wspólnych wirtualnych klas i realizację projektów z innymi szkołami. eTwinning to także okazja dla nauczycieli na podjęcie dyskusji oraz wymianę doświadczeń z kolegami oraz szansa na znalezienie partnerów do przyszłych projektów Erasmus+.
W ramach akcji 1 – mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej można realizować dwa typy projektów:
Akredytacja Erasmusa (KA120) (termin aplikowania 1 października 2024 r.)
Akredytacja Erasmusa określana jest mianem „biletu wstępu” do programu lub rodzajem stałego członkostwa w programie. W praktyce oznacza to odejście od corocznych konkursów wniosków oraz stabilne finansowanie na kilka kolejnych lat. O Akredytację Erasmusa mogą ubiegać się nawet całkowici nowicjusze, ponieważ dotychczasowe doświadczenie w programie Erasmus+ nie jest wymagane. Konieczne jest posiadanie co najmniej dwuletniego doświadczenia w realizacji działań w danym obszarze edukacji. Projekt ma charakter długoterminowy, a Akredytacja Erasmusa przyznawana jest na cały czas trwania programu, Plan Erasmusa przedłożony w ramach wniosku o akredytację obejmuje krótszy okres, wynoszący od 2 do 5 lat, i może być okresowo aktualizowany. We wniosku KA120 nie wnioskuje się o konkretny budżet. Dodatkowo co roku organizacje posiadające Akredytację składają uproszczony wniosek o budżet KA121 (dodatkowy deadline), w którym określają rodzaje i ilość planowanych działań na najbliższe 15 miesięcy. Na tej podstawie NA wylicza dofinansowanie. We wniosku o Akredytację Erasmusa KA120 nie trzeba deklarować organizacji partnerskich. Ten format dostępny jest zarówno dla wnioskodawców indywidualnych, jak i dla koordynatorów konsorcjum.
Projekty krótkoterminowe (KA122) (termin aplikowania 20 lutego 2024 r.)
Krótkoterminowe projekty dotyczące mobilności uczniów i kadry edukacji szkolnej to prosty sposób na skorzystanie ze środków Programu Erasmus+, Edukacja szkolna. Tego typu projekty są najlepszym wyborem dla organizacji, które po raz pierwszy próbują swoich sił w Programie Erasmus+ i chcą zdobyć doświadczenie w realizacji projektów. Projekty KA122 charakteryzują się ograniczoną liczbą działań mobilnościowych (maksymalnie 30) oraz krótkim czasem trwania (od 6 do 18 miesięcy). Wnioskodawca w ciągu obecnej perspektywy finansowej może zrealizować maksymalnie 3 projekty tego typu. W każdym przypadku musi złożyć odrębny wniosek. W projektach krótkoterminowych wnioskuje się o konkretny budżet na realizację działań zaplanowanych w projekcie. Ten format nie jest dostępny dla instytucji posiadających Akredytację Erasmusa (w obrębie sektora) oraz dla koordynatorów konsorcjów.