Polskie Forum Migracyjne zaprasza na szkolenia stacjonarne dyrektorów szkół, nauczycieli, edukatorów oraz asystentki międzykulturowe – wszystkie osoby, które pracują z dziećmi z doświadczeniem migracji. Szkolenia stacjonarne mają na celu zwiększenie kompetencji tych osób do pracy w środowisku wielokulturowym.
Szkolenia odbędą się w dniach 12.04.2024 – 22.05.2024 w Warszawie.
Udział w szkoleniach jest bezpłatny. Polskie Forum Migracyjne oferuje nocleg w hotelu dzień przed szkoleniem oraz zwrot kosztów podróży.
Każde szkolenie będzie trwało 6 godzin łącznie z przerwami kawowymi i lunchem (na koszt organizatora). Informujemy, że wypełnienie i przesłanie formularza nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem do udziału w szkoleniu. Po weryfikacji zgłoszeń osoby zakwalifikowane do udziału w zajęciach zostaną o tym poinformowane przez organizatora – PFM.
Na każde spotkanie obowiązują zapisy przez FORMULARZ
Program szkoleń:
Data: 12.04.2024 (piątek)
Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa
Godziny: 9:00-16:00
Prowadzące: Beata Staniszewska i Lena Kaszycka
Temat: Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym
Zarys programu szkolenia:
- Możliwości i ograniczenia nauczyciela w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji;
- Straty i zasoby dziecka z doświadczeniem migracji;
- Czynniki wpływające na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracyjnym uczących się w polskich szkołach;
- Kształtowanie wrażliwości kulturowej ucznia i nauczyciela i jej wpływ na proces adaptacji;
- Różnice i podobieństwa kulturowe;
- Proces adaptacji dziecka z doświadczeniem migracji w nowym środowisku (w tym środowisku szkolnym);
- Reakcje dzieci na silny stres (funkcja adaptacyjna);
- Czym jest doświadczenie traumatyczne. Kilka słów o mechanizmach mózgowych. Jak trauma wpływa na globalne funkcjonowanie dziecka;
- Pierwsza pomoc psychologiczna – uczeń, nauczyciel, pedagog, psycholog szkolny w roli osoby wspierającej. Metody stabilizacji emocji i psychiki.
Data: 16-17.04.2024
Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa
Godziny: 9:00-16:00
Prowadzące: Zuzanna Rejmer, Ewa Pawlic-Rafałowska
Temat: Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole – jak wspierać, uczyć, oceniać
Zarys programu szkolenia:
- Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym;
- Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego;
- Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka-słowniczka”;
- Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym;
- Język komunikacji a język edukacji;
- Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach; przedmiotowych.
Data: 18.04.2024
Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa
Godziny: 9:00-16:00
Prowadzące: Olesia Onoshko i Mariia Sobol
Temat: Warsztaty ReSET – wzmacnianie rezyliencji (odporności psychicznej) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji
Zarys programu szkolenia:
- Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa;
- Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym;
- Warsztaty ReSET – cel, grupa odbiorców, praktyka – co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są skuteczne;
- Przedstawienie programu warsztatów ReSET oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów.
UWAGA:
Osoby uczestniczące w szkoleniu dostaną dostęp do gotowych scenariuszy warsztatów ReSET – wzmacnianie odporności psychicznej dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji.
Data: 21-22.05.2024
Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa
Godziny: 9:00-16:00
Prowadzące: Zuzanna Rejmer + Marta Hubert-Brzezińska
Temat: Model edukacji międzykulturowej WISE – praktyczne narzędzie do wzmacniania integracji w wielokulturowej klasie.
Zarys programu szkolenia:
- Klasa wielokulturowa vs. monokulturowa – specyfika pracy, wyzwania i potencjał;
- Podobni, a jednak różni – jak widzieć więcej niż stereotypy i wspierać indywidualny rozwój dziecka;
- Spotkanie wielokulturowe – procesy grupowe na styku kultur. Jak nimi świadomie zarządzać, aby wspierać te pozytywne;
- Edukacja międzykulturowa vs. wielokulturowa;
- Omówienie modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację oraz umożliwia realizację podstawy programowej;
- Praktyczne przećwiczenie modelu WISE;
- Konstruowanie aktywności edukacyjnych w oparciu o model edukacji międzykulturowej WISE
—
Projekt jest realizowany przez Fundację Polskie Forum Migracyjne ze środków PLAN International i Disasters Emergency Committee.
Szczegółowe informacje, regulamin uczestnictwa w szkoleniach jest dostępny na stronie: https://forummigracyjne.org/kurs/stacjonarne-szkolenia-dla-edukatorow-i-nauczycieli