4 marca 2024

Szkolenia stacjonarne organizowane przez PFM dla osób pracujących z dziećmi z doświadczeniem migracji


Polskie Forum Migracyjne zaprasza na szkolenia stacjonarne dyrektorów szkół, nauczycieli, edukatorów oraz asystentki międzykulturowe – wszystkie osoby, które pracują z dziećmi z doświadczeniem migracji. Szkolenia stacjonarne mają na celu zwiększenie kompetencji tych osób do pracy w środowisku wielokulturowym.

Szkolenia odbędą się w dniach 12.04.2024 – 22.05.2024  w Warszawie.

Udział w szkoleniach jest bezpłatny. Polskie Forum Migracyjne oferuje nocleg w hotelu dzień przed szkoleniem oraz zwrot kosztów podróży.

Każde szkolenie będzie trwało 6 godzin łącznie z przerwami kawowymi i lunchem (na koszt organizatora). Informujemy, że wypełnienie i przesłanie formularza nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem do udziału w szkoleniu. Po weryfikacji zgłoszeń osoby zakwalifikowane do udziału w zajęciach zostaną o tym poinformowane przez organizatora – PFM.

Na każde spotkanie obowiązują zapisy przez FORMULARZ

Program szkoleń:

Data: 12.04.2024 (piątek)

Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Beata Staniszewska i Lena Kaszycka

Temat: Psychologiczne konsekwencje migracji i pierwsza pomoc psychologiczna w kontekście szkolnym

Zarys programu szkolenia:

  • Możliwości i ograniczenia nauczyciela w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji;
  • Straty i zasoby dziecka z doświadczeniem migracji;
  • Czynniki wpływające na funkcjonowanie dzieci z doświadczeniem migracyjnym uczących się w polskich szkołach;
  • Kształtowanie wrażliwości kulturowej ucznia i nauczyciela i jej wpływ na proces adaptacji;
  • Różnice i podobieństwa kulturowe;
  • Proces adaptacji dziecka z doświadczeniem migracji w nowym środowisku (w tym środowisku szkolnym);
  • Reakcje dzieci na silny stres (funkcja adaptacyjna);
  • Czym jest doświadczenie traumatyczne. Kilka słów o mechanizmach mózgowych. Jak trauma wpływa na globalne funkcjonowanie dziecka;
  • Pierwsza pomoc psychologiczna – uczeń, nauczyciel, pedagog, psycholog szkolny w roli osoby wspierającej. Metody stabilizacji emocji i psychiki.

Data: 16-17.04.2024

Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Zuzanna Rejmer, Ewa Pawlic-Rafałowska

Temat: Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole – jak wspierać, uczyć, oceniać

Zarys programu szkolenia:

  • Emocjonalne i psychologiczne potrzeby dzieci z doświadczeniem migracyjnym;
  • Uczniowie wielojęzyczni w klasie – jak ich wspierać w nauce języka polskiego;
  • Omówienie narzędzia wspierającego naukę języka polskiego u dzieci z doświadczeniem migracyjnym – „Dzienniczka-słowniczka”;
  • Specyfika pracy z uczniem obcojęzycznym;
  • Język komunikacji a język edukacji;
  • Zasady indywidualizacji pracy z uczniem obcojęzycznym na lekcjach; przedmiotowych.

Data: 18.04.2024

Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Olesia Onoshko i Mariia Sobol

Temat: Warsztaty ReSET – wzmacnianie rezyliencji (odporności psychicznej) dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji

Zarys programu szkolenia:

  • Rezyliencja – czym jest, co się na nią składa;
  • Koło rezyliencji – jak budować odporność psychiczna uczniów w środowisku szkolnym;
  • Warsztaty ReSET – cel, grupa odbiorców, praktyka – co się sprawdza i dlaczego te warsztaty są skuteczne;
  • Przedstawienie programu warsztatów ReSET oraz zaprezentowanie ćwiczeń i aktywności realizowanych w ramach tych warsztatów.

UWAGA:

Osoby uczestniczące w szkoleniu dostaną dostęp do gotowych scenariuszy warsztatów ReSET – wzmacnianie odporności psychicznej dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji.

Data: 21-22.05.2024

Miejsce: Hotel Golden Tulip, Warszawa

Godziny: 9:00-16:00

Prowadzące: Zuzanna Rejmer + Marta Hubert-Brzezińska

Temat: Model edukacji międzykulturowej WISE – praktyczne narzędzie do wzmacniania integracji w wielokulturowej klasie.

Zarys programu szkolenia:

  • Klasa wielokulturowa vs. monokulturowa – specyfika pracy, wyzwania i potencjał;
  • Podobni, a jednak różni – jak widzieć więcej niż stereotypy i wspierać indywidualny rozwój dziecka;
  • Spotkanie wielokulturowe – procesy grupowe na styku kultur. Jak nimi świadomie zarządzać, aby wspierać te pozytywne;
  • Edukacja międzykulturowa vs. wielokulturowa;
  • Omówienie modelu edukacji międzykulturowej WISE, który wspiera integrację oraz umożliwia realizację podstawy programowej;
  • Praktyczne przećwiczenie modelu WISE;
  • Konstruowanie aktywności edukacyjnych w oparciu o model edukacji międzykulturowej WISE

Projekt jest realizowany przez Fundację Polskie Forum Migracyjne ze środków PLAN International i Disasters Emergency Committee.

Szczegółowe informacje, regulamin uczestnictwa w szkoleniach jest dostępny na stronie: https://forummigracyjne.org/kurs/stacjonarne-szkolenia-dla-edukatorow-i-nauczycieli