25 lipca 2024

Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży

Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży

Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży powstał 1 czerwca 2007 roku na mocy porozumienia pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej, pod honorowym patronatem Premierów Polski i Litwy, którzy dostrzegają szczególną rolę młodego pokolenia w budowaniu relacji międzynarodowych. Podstawą prawną działania Funduszu jest umowa między Rządami o Polsko-Litewskim Funduszu Wymiany Młodzieży oraz Regulamin. Organem zarządczym Funduszu jest powoływany przez Premierów Komitet.

Fundusz wspiera finansowo (konkurs wniosków) i merytorycznie (system szkoleń, konsultacje) urzeczywistnianie pomysłów młodych ludzi. W wyniku realizacji wspólnych projektów, młodzież polska i litewska przełamuje stereotypy narodowe i odkrywa wspólne korzenie, budując podstawy przyjaznej współpracy i umacniania więzi pomiędzy obydwoma narodami.

Głównymi celami działań podejmowanych w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży są:

  • kształtowanie wzajemnych stosunków międzynarodowych;
  • inspirowanie młodzieży i osób z nią pracujących do wspólnych działań, które doprowadzą do wzajemnego zbliżenia i poznania się przedstawicieli obydwu narodów
  • odkrywanie wspólnych korzeni;
  • niwelowanie uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu wspólnej historii i we współczesnych relacjach;
  • stworzenie ram organizacyjno-prawnych do skuteczniejszego wspierania wymiany młodzieży.

Finansowanie

Działalność Funduszu finansowana jest ze środków, pozostających po stronie polskiej w dyspozycji Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz po stronie litewskiej w dyspozycji Ministerstwa Ochrony Socjalnej i Pracy. Wysokość środków przeznaczonych na działanie Funduszu określa coroczne porozumienie pomiędzy Narodowymi Instytucjami Zarządzającymi a Ministerstwami.

Rodzaje projektów

Format 1

wymiana młodzieżowa

Uczestnicy: młodzież. Komitet priorytetowo traktuje projekty włączające w inicjatywy młodzież z mniejszymi szansami.

Wiek uczestników: 13-30 lat, wyjątkiem mogą być liderzy i opiekunowie.

Liczba wszystkich uczestników: od 10 do 24, w tym nie więcej niż 4 opiekunów (liczba przedstawia sumę uczestników obu krajów).

Czas trwania działań projektu: pomiędzy 1 kwietnia a 31 października 2024 r., od 4 do 7 dni, z wyłączeniem podróży. Aby dzień przyjazdu i wyjazdu uczestników zaliczyć do programu (tym samym do dofinansowania), musi w nim wystąpić minimum jedno działanie merytoryczne.

Miejsce realizacji działań: Polska lub Litwa (nie ma możliwości podróżowania pomiędzy krajami w trakcie jednego projektu).

Format 2

szkolenia, seminaria, spotkania, konferencje, wizyty studyjne, projekty informacyjne, w tym publikacje.

Uczestnicy: młodzież lub pracownicy młodzieżowi. Komitet priorytetowo traktuje projekty włączające w inicjatywy młodzież z mniejszymi szansami.

Wiek uczestników: młodzież: 13-30 lat, pracownicy młodzieżowi (także powyżej 30 roku życia).

Liczba wszystkich uczestników: nie mniej niż 10 osób, z wyłączeniem opiekunów/liderów młodzieżowych, jednak nie więcej niż 2 opiekunów na każdych 10 uczestników młodzieżowych

Czas trwania projektu: pomiędzy 1 kwietnia a 31 października 2024 r. Format 2. dopuszcza możliwość kilkukrotnych spotkań grup partnerskich w ciągu wyznaczonego przez Komitet czasu, jako okresu, w którym muszą zostać zrealizowane projekty.

Miejsce realizacji działań: Polska, Litwa (w trakcie projektu może się odbyć kilka spotkań w obu państwach).

Zasady jakościowe

Nawiązanie do priorytetów i celów Funduszu

Każdy projekt swoimi działaniami przedstawionymi w harmonogramie powinien bezpośrednio nawiązywać do wybranych priorytetów (publikowanych corocznie) i wszystkich celów Funduszu. Oznacza to, że wyjaśnienie wyboru konkretnego priorytetu przedstawiane na początku wniosku, powinno mieć odzwierciedlenie w podejmowanych aktywnościach  przedstawionych w harmonogramie.

Edukacja pozaformalna

Każdy projekt powinien zostać zrealizowany w duchu i zgodnie z zasadami i metodologią edukacji pozaformalnej. Oznacza to, że uczestnictwo młodzieży powinno być dobrowolne, a rolą koordynatora jest wspieranie jej w wymyślaniu tematu projektu, realizacji i podsumowaniu go.

Edukacja międzykulturowa

Ze względu na bilateralny charakter projektu (dwa kraje) powinien on być oparty na edukacji międzykulturowej. Jego działania powinny pomagać uczestnikom poznawać drugą kulturę, tradycje, niwelować szok kulturowy, przełamywać stereotypy i nawiązywać do dialogu międzykulturowego. Wszystko to powinno mieć odzwierciedlenie w działaniach i harmonogramie.

Równe partnerstwo w realizowaniu projektu

Pomimo jednostronnego dofinansowania (jedna z grup stara się o finansowanie dla obu) projekt musi zostać zrealizowany w duchu partnerstwa. Jego pomysł i działania muszą zostać opracowane i zrealizowane przez obu partnerów. W polsko-litewskich projektach dofinansowanych przez Fundusz, nie ma gospodarza i gości, są partnerzy, co oznacza, że zarówno polska strona, jak i litewska, ma takie sama prawa i obowiązki i powinna wnieść taki sam wkład w projekt.

Aktywne uczestnictwo młodzieży na każdym etapie projektu

Projekty dofinansowane przez Fundusz muszą opierać się na działaniach młodzieży, powinny być tworzone i realizowane przez nią. Tylko wtedy będzie można zapewnić w pełni edukacyjny charakter projektu opartego na edukacji pozaformalnej, której jedną z zasad jest nauka poprzez działanie. Młodzież powinna mieć decydujący wpływa na temat projektu, jego programu, a także realizacje.

Uczestnictwo młodzieży reprezentującej zróżnicowane grupy etniczne i narodowościowe

Należy pamiętać, iż celem Funduszu jest zbliżanie do siebie narodów Polski i Litwy. Wszelkie działania przedstawione w projekcie powinny realizować ten cel m.in. poprzez zbudowanie odpowiedniej grupy, programu, wybór odpowiednich działań, które pozwolą na poznanie młodym ludziom, w sposób wyczerpujący, sąsiada z za granicy.

Upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów

Od 2015 roku upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów stało się jednym z sześciu głównych kryteriów jakości projektów Funduszu. Ma to na celu pokazanie, że realizowane przedsięwzięcia to nie wyjazdy turystyczne, a realne projekty edukacyjne, z których wynikają ciekawe i wartościowe rezultaty.

Zarządzanie projektami młodzieżowymi

Dobrze zrealizowany projekt, to dobrze zaplanowany i zarządzany projekt. Ważne, aby projekt został dobrze przygotowany, zrealizowany, oceniony i wypromowany. Ważne także są aspekty logistyczne i te zapewniające bezpieczeństwo jego uczestnikom. Zarządzanie projektem młodzieżowym można spokojnie przekazać młodzieży, pod warunkiem, że w koordynatorze i opiekunach będą mieli zawsze wsparcie.

Wykorzystywanie nowoczesnych technologii

Od 2018 roku, zostaje dodane nowe kryterium jakościowe związane z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w projektach młodzieżowych.

Rezultaty projektu

Ważne, aby zaplanowane rezultaty były realne i adekwatne do podejmowanych działań. Dodatkowo należy zaplanować oddziaływanie na lokalną społeczność, ale przede wszystkim zaangażowanie społeczności w projekt. Oznacza to, że społeczność lokalna (rodzice, sąsiedzi. rówieśnicy itp.) mogli współdziałać z uczestnikami projektu, na rzecz projektu.

Zasady finansowe

Proces finansowania projektów oparty jest na zasadzie jednostronnego finansowania. Oznacza to, że grupa koordynująca, niezależnie, czy jest grupą goszczącą, czy wysyłającą, aplikuje do swojej Narodowej Instytucji Zarządzającej o środki finansowe na całość projektu, w tym także dla grupy partnerskiej.

Budżet wniosku wypełniany jest w EUR, a następnie automatycznie przeliczany po kursie z miesiąca ogłoszenia konkursu wg kursu InforEuro na miesiąc listopad 2023  1 EUR = 4,4565 PLN.

W wyniku konkursu wniosków dokonywany jest wybór najlepszych polsko-litewskich projektów młodzieżowych rekomendowanych Komitetowi, którym przyznawane jest dofinansowanie.

Po otrzymaniu dofinansowania Narodowa Instytucja Zarządzająca wypłaci beneficjentom 90% otrzymanego dofinansowania. Pozostałe 10% zostanie wypłacone po rozliczeniu projektu.

Finansowanie dotyczy obu grup narodowych!

format 1   format 2  
Finansowanie do 100% kosztów projektu, jednak nie mniej niż 1 500 euro i nie więcej niż 15 000 euro na projekt Finansowanie do 100% ogólnych kosztów projektu, jednak nie mniej niż 1 500 euro i nie więcej niż 7 500 euro na projekt.

Wnioskodawca jest zobligowany do przedstawienia we wniosku 100% budżetu projektu.

Grupa koordynująca jest zobligowana umową do przekazania grupie partnerskiej kosztów działań narodowych.

Koszty podróży do/z miejsca działań 0,17 euro/km/osoba

Stawka obejmuje podróż w dwie strony. Odległość jest liczona względem najkrótszej trasy w Google Maps
(z miejsca wyjazdu grupy do miejsca działania)

Wynagrodzenia Wynagrodzenia bezpośrednio związane z działaniem – koszty rzeczywiste
Koszty przygotowania projektu po 250 euro dla polskiego i litewskiego partnera (maksymalnie 500 euro na projekt).

Grupa koordynująca jest zobligowana umową do przekazania kwoty 250 euro grupie partnerskiej.

Koszty podróży Koszty najtańszego transportu liniowego/prywatnego, gwarantującego bezpieczeństwo przejazdu – koszty rzeczywiste
Koszty wyżywienia i zakwaterowania 30 euro na uczestnika na dzień projektu. Koszty wyżywienia i zakwaterowania Koszty rzeczywiste
Koszty działań 10 euro na uczestnika na dzień projektu. Koszty spotkań:

a) Wynajem pomieszczeń

b) Pozostałe koszty (np. materiały biurowe,
plastyczne, promocja, gadżety)

Koszty wynikające z realizacji spotkań projektowych, np. wynajem sali, sprzętu, zakup materiałów, gadżetów itp. – koszty rzeczywiste
Koszty upowszechniania rezultatów do 15% sumy kosztów przygotowań, zakwaterowania i wyżywienia oraz działań. Koszty opracowania/wydania materiałów/tłumaczenia/informacji

a) Opracowanie/wydanie materiałów

b) Tłumaczenie

Koszty rzeczywiste
Koszty specjalne do 1500 euro na projekt – są to koszty związane ze szczególnymi potrzebami młodzieży z mniejszymi szansami, Koszty upowszechniania
i wykorzystywania rezultatów
Koszty rzeczywiste
    Działania w grupach narodowych Koszty związane z działaniami odbywającymi się w grupach narodowych podczas przygotowań do spotkania – koszty rzeczywiste
    Pozostałe koszty bezpośrednio związane z realizacją projektu Pozostałe koszty związane z realizacją projektu (np. bilety wstępu, koszty specjalne w przypadku niepełnosprawnych uczestników) – koszty rzeczywiste

 

Konkurs na rok 2025 zostanie ogłoszony jesienią bieżącego roku.