5 sierpnia 2024

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży powstała 9 września 2015 roku na mocy porozumienia pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy. Podstawą prawną jej działania jest umowa międzyrządowa, która określa główne zadania oraz cele Rady. W skład Rady wchodzi po czterech przedstawicieli Polski i Ukrainy.

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, uwzględniając szczególną rolę młodego pokolenia w kształtowaniu wzajemnych stosunków międzynarodowych, pragnie zachęcić młodzież i osoby z nią pracujące do podjęcia działań, których konsekwencją będzie wzajemne zbliżanie się i odkrywanie wspólnych korzeni, przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu wspólnej historii oraz we współczesnych relacjach.

Rada wspiera finansowo (konkurs projektów) i merytorycznie (system szkoleń, konsultacje) realizację pomysłów młodych ludzi – dofinansowuje wymiany młodzieżowe, spotkania młodzieży oraz projekty informacyjno-promocyjne.

Finansowanie

Działalność Rady finansowana jest ze środków, pozostających po stronie polskiej w dyspozycji Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz po stronie ukraińskiej w dyspozycji Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy. W roku 2024 na dofinansowanie polsko-ukraińskich projektów młodzieżowych przeznaczono 3 800 000 zł.

Projekty

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży ogłasza konkurs wniosków na dany rok, w ramach którego dofinansowane mogą zostać projekty wedle następujących wariantów:

  • wariant A– realizacja projektu z młodzieżą ukraińską i organizacją partnerską z Ukrainy (przyjazd grupy ukraińskiej z Ukrainy do Polski);
  • wariant B– realizacja projektu z młodzieżą ukraińską przebywającą w Polsce bez udziału organizacji partnerskiej.

Priorytety Rady

Wszystkie projekty dofinansowane w ramach PURWM powinny opierać się na corocznie określanych priorytetach. To one, wraz z celami ogólnymi PURWM, określają ramy projektów i nakreślają specyfikę tematów, uwzględniając edukacyjne, kulturowe i społeczne potrzeby polsko-ukraińskiej współpracy. Priorytety PURWM na 2025 rok zostaną ogłoszone pod koniec roku 2024.  Należy wybrać jeden z priorytetów.

Wnioskodawcy

Najważniejszymi adresatami PURWM są młodzi ludzie i osoby pracujące z młodzieżą – uczestnicy projektów oraz opiekunowie młodzieżowi.

Wnioski mogą być składane przez zarejestrowane zgodnie z prawem Polski lub Ukrainy podmioty, których działalność skierowana jest do młodzieży. Mogą to być organizacje pozarządowe, instytucje oświatowe i publiczne oraz samorządy terytorialne. Wnioskodawcami nie mogą być podmioty komercyjne. Niniejsze przepisy stosuje się odpowiednio do organizacji partnerskich.

Środki finansowe przyznane przez Narodowe Instytucje Zarządzające nie mogą przynosić zysków podmiotom realizującym projekt ani stanowić ich dochodu.

Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek w ramach konkursu.

Ta sama grupa organizacji/instytucji partnerskich może złożyć tylko jeden wniosek w ramach konkursu.

Podmioty zarejestrowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składają wnioski w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie. Podmioty zarejestrowane na terytorium Ukrainy składają wnioski w Ministerstwie Młodzieży i Sportu Ukrainy.

W przypadku wyboru wariantu A, projekcie muszą wziąć udział minimum dwa podmioty, po jednym z każdego kraju.

Organizacja partnerska oświadcza w deklaracji, że nie występuje jako partner w więcej niż trzech wnioskach złożonych w konkursie. W innym przypadku ocenie merytorycznej zostaną poddane trzy wnioski, które wpłynęły jako pierwsze.

Wnioskodawca występuje w konkursie o finansowanie całego projektu.

Niezależnie od miejsca realizacji projektu wnioskodawca składa wniosek o dofinansowanie dla wszystkich organizacji występujących w projekcie.

W przypadku szkół publicznych oraz innych podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, a których organami prowadzącymi są jednostki samorządu terytorialnego, ważne jest, aby organ wiedział, że instytucja mu podległa wnioskuje o dofinansowanie oraz aby we wniosku odnotować fakt posiadania organu prowadzącego (część II wniosku).

Jak wynika z interpretacji Ministerstwa Finansów – wszystkie jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, które nie posiadają osobowości prawnej (m. in. szkoły publiczne, centra kultury i inne, dla których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli) nie mają prawa otrzymywania środków finansowych bezpośrednio na swoje konta.

Organizacja partnerska

Wnioskodawca musi posiadać ukraińską organizację partnerską (w przypadku wyboru wariantu A), wraz z którą przygotuje i zrealizuje projekt. Organizacja partnerska musi wypełnić „Deklarację partnerską”, która obowiązkowo musi zostać dołączona do wniosku. Wnioskodawca może posiadać więcej niż jedną organizację partnerską. Wzór deklaracji dostępny jest w zakładce Dokumenty.

Formularz wniosku

Każdy projekt powinien zostać złożony w systemie www.online.frse.org.pl wraz ze wszystkimi załącznikami, wskazanymi poniżej.

W dziale Dokumenty przedstawimy wzór wniosku, który należy złożyć w systemie.

Dokumenty składane w systemie on-line:

  • formularz wniosku (wypełniany tylko elektronicznie);
  • deklaracja partnerska– dokument jest wypełniany przez organizację partnerską i podpisany przez jej przedstawiciela prawnego;
  • oświadczenie– dokument podpisuje koordynator projektu oraz przedstawiciel/e prawni organizacji wnioskującej;
  • dokumenty potwierdzające status prawny wnioskodawcy (patrz poniżej).

Każda organizacja zobowiązana jest dołączyć do wniosku następujące dokumenty potwierdzające jej status prawny:

  • organizacje pozarządowe: aktualny statut, aktualny wyciąg z KRS (generowany ze strony https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu);
  • instytucje publiczne: statut*, zaświadczenie o nadaniu NIP*, powołanie na stanowisko reprezentanta/ów prawnego/ych, pełnomocnictwo** do podpisywania zobowiązań majątkowych..

*W przypadku organizacji posiadających organ prowadzący należy załączyć dokumenty zarówno organizacji wnioskującej jak i organu prowadzącego.

**Jeżeli osoba reprezentująca wnioskodawcę jest inna niż osoba wskazana w dokumentach prawnych, należy do wniosku załączyć pełnomocnictwo.

Zasady szczegółowe

  • czas trwania działania: 5-10 dni, z wyłączeniem podróży;
  • wiek uczestników: 14-35 lat, osoby pracujące z młodzieżą niezależnie od wieku (opiekunowie/liderzy grup). Rada priorytetowo traktuje projekty, w których udział weźmie młodzież z mniejszymi szansami;
  • liczba uczestników: 10-40 osób, w tym liczba opiekunów zgodnie z prawem Polski/Ukrainy;

Miejsce realizacji projektu

Projekty mogą być realizowane na terytorium Polski.

Zasady jakościowe

Nawiązanie do priorytetów i celów Rady

Każdy projekt swoimi działaniami przedstawionymi w harmonogramie powinien bezpośrednio nawiązywać do wybranych priorytetów i wszystkich celów Rady. Oznacza to, że wyjaśnienie wyboru konkretnego priorytetu przedstawiane na początku wniosku, powinno mieć odzwierciedlenie w podejmowanych aktywnościach  przedstawionych w harmonogramie.

Edukacja pozaformalna

Każdy projekt powinien zostać zrealizowany w duchu i zgodnie z zasadami i metodologią edukacji pozaformalnej. Oznacza to, że uczestnictwo młodzieży powinno być dobrowolne, a rolą koordynatora jest wspieranie jej w wymyślaniu tematu projektu, realizacji i podsumowaniu go.

Równe partnerstwo w realizowaniu projektu

Pomimo jednostronnego dofinansowania (jedna z grup stara się o finansowanie dla obu) projekt musi zostać zrealizowany w duchu partnerstwa. Jego pomysł i działania muszą zostać opracowane i zrealizowane przez obu partnerów. W polsko-ukraińskich projektach dofinansowanych przez Radę, nie ma gospodarza i gości, są partnerzy, co oznacza, że zarówno polska strona, jak i ukraińska, mają takie sama prawa i obowiązki i powinny wnieść taki sam wkład w projekt.

Aktywne uczestnictwo młodzieży na każdym etapie projektu

Projekty muszą opierać się na działaniach młodzieży, powinny być tworzone i realizowane przez nią. Tylko wtedy będzie można stworzyć w pełni edukacyjny projekt oparty na edukacji pozaformalnej, której jedną z zasad jest nauka poprzez działanie. Młodzież powinna mieć decydujący wpływa na temat projektu, jego programu, a także realizacje.

Zarządzanie projektami młodzieżowymi

Dobrze zrealizowany projekt, to dobrze zaplanowany i zarządzany projekt. Ważne, aby projekt został dobrze przygotowany, zrealizowany, poddany ewaluacji i wypromowany. Ważne są także aspekty logistyczne i te zapewniające bezpieczeństwo jego uczestnikom. Zarządzanie projektem młodzieżowym można spokojnie przekazać młodzieży, pod warunkiem, że będą mieli wsparcie ze strony koordynatorów/opiekunów.

Upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów

Upowszechnianie rezultatów ma na celu pokazanie, że realizowane przedsięwzięcia to nie wyjazdy turystyczne, a projekty edukacyjne, z których wynikają ciekawe i wartościowe rezultaty. Ważne, aby zaplanowane rezultaty były realne do zrealizowania przez młodzież i adekwatne do podejmowanych działań.

Więcej informacji znajdą Państwo w Czytelni. 

Dół formularza

Zasady finansowe

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży

Proces finansowania projektów oparty jest na zasadzie jednostronnego finansowania. Oznacza to, że grupa koordynująca, niezależnie, czy jest grupą goszczącą, czy wysyłającą, aplikuje do swojej narodowej instytucji zarządzającej o środki finansowe na całość projektu, w tym także dla grupy partnerskiej.

Budżet wniosku wypełniany jest w EUR. Kurs EUR po którym zostaną wypłacone ewentualne środki, to kurs z miesiąca ogłoszenia konkursu wg kursu InforEuro na miesiąc styczeń 2025 r.: 1 EUR = 4,3355 PLN

Po otrzymaniu dofinansowania Narodowa Instytucja Zarządzająca wypłaci beneficjentom 90% otrzymanego dofinansowania. Pozostałe 10% zostanie wypłacone po rozliczeniu projektu.

Finansowanie dotyczy obu grup narodowych!

Koszty podróży do/z miejsca realizacji projektu: 0,17 euro/km/osoba Stawka obejmuje podróż w dwie strony. Odległość jest liczona względem najkrótszej trasy w Google Maps (z miejsca wyjazdu grupy do miejsca działania)
Koszty przygotowania projektu: 10% sumy kosztów zakwaterowania i wyżywienia oraz działań (po 5% dla każdego kraju); Koszty wynikające z projektu, służące do przygotowania uczestników do spotkania z rówieśnikami. W tym między innymi: ubezpieczenie, koszty spotkań w grupach narodowych, materiały służące przygotowaniu spotkania grup itp.
Koszty wyżywienia i zakwaterowania: 30 EUR na osobę na dzień Koszty przeznaczone tylko i wyłącznie na koszty wyżywienia i zakwaterowania uczestników i opiekunów.
Koszty działań (w tym transport lokalny): 10 EUR na osobę na dzień Koszty wynikające z przedstawionego harmonogramu, służące realizacji zaplanowanych działań, w tym koszty transportu lokalnego, materiałów, warsztatów itp.
Koszty upowszechniania rezultatów: do 15% sumy kosztów przygotowania, wyżywienia i zakwaterowaia oraz działań Koszty służące upowszechnianiu rezultatów, które został wypracowane przez uczestników. W tych kosztach nie można zawrzeć kosztów promujących projekt, tylko jego rezultaty.
Koszty specjalne: do 1500 EUR na projekt Koszty związane z uczestnictwem w projekcie osób z mniejszymi szansami. Koszty muszę wynikać z potrzeb tej grupy i ich celem jest zapewnienie komfortu pracy uczestników.

Proces oceny

Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży

Na początku eksperci Narodowych Instytucji Zarządzających sprawdzają wniosek pod względem formalnym. Następnie jeżeli wniosek otrzyma pozytywną opinię, eksperci oceniają go pod względem merytorycznym, tak aby później zarekomendować go Radzie. Decydujący głos w przyznaniu środków finansowych ma Rada, która wnikliwe przygląda się każdemu wnioskowi. Następnie decyzja Rady w sprawie przyznania środków finansowych zostaje przyjęta poprzez uchwałę i  lista wyników zostaje opublikowana na stronach internetowych Rady. Dodatkowo do 14 dni od opublikowania wyników każdy z beneficjentów otrzymuje informację indywidualną.

  1. Ocena formalna– eksperci sprawdzają projekt pod względem formalnym. Jeżeli projekt nie zostanie pozytywnie oceniony na tym etapie, wniosek nie przechodzi do kolejnego etapu oceny.
  2. Ocena merytoryczna– każdy wniosek jest oceniany przez ekspertów polskiej Narodowej Instytucji Zarządzającej, którzy zgodnie z kartą oceny analizują poszczególne informacje zawarte we wniosku. Karta oceny jest stworzona na podstawie wyznaczonych kryteriów jakości projektu oraz innych istotnych aspektów projektu przedstawionych w zasadach konkursu. Ocena wniosków odbywa się w systemie rankingowym.
  3. Posiedzenie Rady– podczas spotkania Rady następuje analiza wniosków znajdujących się na liście rankingowej. Każdy projekt jest dokładnie analizowany przez Członków Rady.
  4. Publikacja wyników– na stronie internetowej w dziale Wyniki publikowane są decyzje Rady.

Charakterystyka kryteriów przyznawania środków finansowych

Kryteria jakościowe przyznawania środków finansowych to wskaźniki umożliwiające Narodowej Instytucji Zarządzającej ocenę jakości projektów składanych do dofinansowania. Określają one elementy, które poddane są ewaluacji przez ekspertów Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem Jak oceniamy wnioski.

▸Cele i priorytety (30 pkt)

  • Kontekst i motywacja do powstania projektu.
  • Cele projektu.
  • Realizacja wybranego priorytetu.

▸Jakość projektu (50 pkt)

▸Profil organizacji i uczestników (10 pkt)