4 listopada 2022

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa – projekt edukacyjny skierowany do dzieci i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa – projekt edukacyjny skierowany do dzieci i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk (Kraków) zaprasza nauczycieli klas podstawowych i ponadpodstawowych, a także dyrektorów szkół do zapoznania się z założeniami programu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Projekt finansowany jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla Społeczeństwa.

Nadrzędnym celem projektu jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Projekt dostarczał będzie kompleksową wiedzę o całym łańcuchu dostaw surowców, a więc od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykling surowców, z uwzględnieniem kwestii odpowiedzialnej rekultywacji terenów pogórniczych. Idea projektu zakłada propagowanie i upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy w przytoczonym obszarze tematycznym przy użyciu różnych środków przekazu i narzędzi metodycznych.

Cele metodyczne:

  1. Opracowanie konspektów zajęć i scenariuszy lekcji, które mogłyby zostać wykorzystane m.in. na lekcjach geografii i przyrody (i/lub biologii, godzinie wychowawczej) w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Przeprowadzenie zajęć zgodnie z proponowanymi konspektami:
    1. „Potencjał surowcowy Polski” – charakterystyka potencjału surowcowego Polski wg aktualnego stanu wiedzy i źródeł, w tym rola krajowego górnictwa na arenie międzynarodowej,
    2. „Wykorzystanie surowców mineralnych w gospodarce i życiu codziennym człowieka” –zapoznanie uczniów z najważniejszymi kierunkami zastosowania surowców mineralnych w Polsce i na świecie oraz ich znaczeniu w zaspokojeniu podstawowych potrzeb społeczeństwa,
    3. „Wpływ górnictwa na otoczenie ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia rekultywacji terenów pogórniczych” – tematyka obejmuje zarówno negatywne, jak i pozytywne oddziaływanie działalności górniczej na otaczające środowisko oraz rolę i znaczenie pojęcia rekultywacji.
  2. Opracowanie materiałów i narzędzi pomocniczych do popularyzacji wiedzy na temat pozyskiwania, użytkowania i znaczenia surowców mineralnych. Będą to: popularnonaukowe foldery informacyjne, w formie drukowanej w trzech obszarach tematycznych (zgodnie z proponowanymi powyżej konspektami zajęć) oraz dostępne on-line, oraz Portal edukacyjny „Geologia, górnictwo i surowce dla społeczeństwa”, ogólnodostępny i bezpłatny.
  3. Aktywizacja dzieci i młodzieży do poszerzania wiedzy w zakresie pozyskiwania i wykorzystania surowców mineralnych poprzez organizację konkursu artystycznego/plastycznego oraz konkursu wiedzy we wskazanej tematyce.
  4. Pogłębienie wiedzy nauczycieli, a tym samym wzrost ich świadomości w zakresie pozyskiwania i znaczenia gospodarczego surowców mineralnych, poprzez ogólnopolskie bezpłatne szkolenie online dla nauczycieli geografii.

Kierownikiem projektu oraz osobą kontaktową w powyższej sprawie jest dr inż. Alicja Kot-Niewiadomska, e-mail: a.kn@min-pan.krakow.pl , tel. 698 833 190.

Więcej informacji o projekcie na stronie internetowej Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk https://min-pan.krakow.pl/

Opracowano na podstawie informacji przekazanych przez Organizatora