29 sierpnia 2022

Realizacja zajęć rewalidacyjnych przez nauczycieli pedagogów specjalnych

Zajęcia rewalidacyjne organizowane są jedynie dla uczniów z niepełnosprawnościami i nie są zajęciami organizowanymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praktyka polegająca na powierzeniu pedagogom specjalnym realizacji, jedynie zajęć rewalidacyjnych jest nieprawidłowa i niezgodna z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo […]

30 sierpnia 2022

Kwalifikacje pedagoga specjalnego

23 sierpnia br. opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki, w którym określono szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zajmujących stanowisko pedagoga specjalnego. 23 sierpnia 2022 r. zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1769), w którym określono kwalifikacje pedagoga specjalnego zatrudnianego w […]

29 lipca 2022

Do Hymnu – ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych – V edycja

Do Hymnu to ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych organizowany przez Narodowe Centrum Kultury z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. 25 lipca br. Narodowe Centrum Kultury ogłosiło piątą edycję konkursu Do Hymnu. Zainteresowane szkoły mogą przesyłać swoje zgłoszenia drogą elektroniczną do 31 sierpnia 2022 r. Przesłuchania konkursowe zaplanowane zostały w terminie od 3 października do  25 listopada.  W konkursie […]

30 czerwca 2022

Konferencja „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą – w poszukiwaniu systemowego modelu edukacji włączającej”

27 czerwca 2022 r. Śląska Kurator Oświaty Urszula Bauer uczestniczyła w konferencji „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą – w poszukiwaniu systemowego modelu edukacji włączającej”. Zebranych powitał pięknym, poruszającym spektaklem „Teatr pod Czwórką”, którego aktorzy są uczniami Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu.

24 czerwca 2022

Modelowe programy nauczania kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych

Modelowe programy nauczania kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych Szanowni Państwo, Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje, że Ośrodek Rozwoju Edukacji udostępnił przykładowe programy nauczania kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych, opracowane w ramach Działania 2.14 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwoju 2014-2020.

14 czerwca 2022

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – wsparcie dzieci z Ukrainy / Рання підтримка розвитку дитини – підтримка дітей з України

Zgodnie z przepisami Prawa oświatowego wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest organizowane od chwili wykrycia niepełnosprawności, a więc obejmuje okres od pierwszych miesięcy życia do rozpoczęcia nauki w szkole. Zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, który wydaje opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, powinien rozstrzygnąć, czy z posiadanej dokumentacji w sposób jednoznaczny wynika, że u […]

26 maja 2022

Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich – konferencja prasowa kierownictwa MEiN

Środki finansowe na zwiększenie liczby psychologów i pedagogów w szkołach, wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudnienia specjalistów, działania Ministerstwa Edukacji i Nauki na rzecz edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczniów to główne tematy wspólnej konferencji prasowej ministra Przemysława Czarnka i wiceminister Marzeny Machałek.   – Praca psychologów i specjalistów w Polskich szkołach jest po to, by […]

23 maja 2022

Wyniki konkursów przeprowadzonych przez Kuratorium Oświaty w Katowicach w ramach Kampanii Dzielmy się pozytywną energią… w roku szkolnym 2021/2022 – część II

Komisja powołana przez organizatora do rozstrzygnięcia konkursów przeprowadzonych w ramach II części Kampanii Dzielmy się pozytywną energią… – wyłoniła laureatów niżej wymienionych konkursów.